Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Δυο λόγια για το κλιπάκι της Γιάννας - Tα καλά και τα κακά νέα

Το τραγούδι «Ας κρατήσουν οι χοροί» του Διονύση Σαββόπουλου επέλεξε η Επιτροπή «Ελλάδα 2021», για το βιντεοκλίπ της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση.
Η πρόεδρος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη, εξηγώντας τους λόγους αυτής της επιλογής δήλωσε: «Διαλέξαμε αυτό το τραγούδι, γιατί περιγράφει με ένα μοναδικό τρόπο.. το κοινό μας ταξίδι. Σε αυτά τα 200  χρόνια, η "σύναξή" μας ξεδιπλώθηκε, μεγάλωσε. Ο "δεσμός μας πύκνωσε". Πολλές φορές πέσαμε αλλά ξανασηκωθήκαμε και "οι παρέες μας συνέχισαν να γράφουν ιστορία". Το 2021 κοιτάζουμε μπροστά. Σμίγουμε "τις παλιές και τις αναμμένες τροχιές" μας με ένα φωτεινό και αισιόδοξο μέλλον. Γιατί το ταξίδι των Ελλήνων συνεχίζεται. Ας κρατήσουν οι χοροί λοιπόν!».

Χρήστος Ξανθάκης από την πλευρά του σχολιάζει (στο fb) το κλιπάκι της Επιτροπής για τα 200 χρόνια από το 1821
Τα καλά νέα:
Ο Σαββόπουλος δεν πληρώθηκε δραχμή για τη χρήση του τραγουδιού του, όπως ανακοινώθηκε από αρμόδια χείλη.
Τα κακά νέα:
Όλα τα υπόλοιπα!
Το κλιπάκι δεν είναι τίποτα άλλο από μια αφελής παραλλαγή των γυμναστικών επιδείξεων που είχαμε μια φορά κι έναν καιρό (υπάρχουν ακόμη;) στα δημοτικά σχολεία και μια βλαμμένη προσπάθεια να αναδειχθεί το σφρίγος της ελληνικής φυλής μέσα από τη λατρεία (ή μάλλον τη λαγνεία...) της νεότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλη τη διάρκειά του εμφανίζονται μόνο πιτσιρικάκια, νεαροί και νεαρές και ότι οι δύο-τρεις γκριζομάλληδες που σκάνε μύτη κάποια στιγμή είναι σε δευτερότριτο πλάνο.
Συγγνώμη αλλά αυτό δεν είναι μεγαλείο, δεν είναι καν εταιρική κοινωνική ευθύνη.
Είναι απλώς διαφημιστικό για προγράμματα ασφαλιστικής εταιρείας.
Με μια παραλλαγή: επενδύστε τώρα σε απλό, αγνό, ανόθευτο πατριωτισμό για να έχετε άνετα και ξεκούραστα γηρατειά!
(Όσο για το άσμα, ήταν ήδη μπανάλ, από τα έητιζ κιόλας. Πλέον φαντάζει μοντέρνο μόνο στα μάτια κάτι πρώην Ρηγάδων που νοσταλγούν τη φυσαρμόνικα του Λεωνίδα!)
Eπίσης η Nαταλί Χατζηαντωνίου γράφει στο fb:
Αυτό που ΝΑΤΟ και ΟΗΕ ανησυχούν για θερμό επεισόδιο στην Ανατολική Μεσόγειο, που το Ορούτς Ρεις ακουμπά καθε τόσο για πλάκα το Καστελλόριζο και ανακοινώνει μία καταπιάκα επεκτασεις των Navtex που ο Σκάι προβάλλει τον ετοιμοπόλεμο στόλο μας…Αλλά η Γιάννα Αγγελοπούλου και ο Σαββόπουλος παρουσίασαν το επίσημο βιντεοκλίπ της επετείου για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση και έκαναν copy paste τους Ολυμπιακούς του 2004 με μουσική υπόκρουση το «Ας κρατησουν οι χοροί» και με εθελοντές οι γυναικες στα καταλευκα, οι άντρες στα μαύρα που δώστου χορεύουν και με λευκοντυμένο παιδάκι που δώστου τρέχει και με θριαμβευτική είσοδο κρουστών που δωστου κοπανούν ολο χαρά και να «ας κρατησουν οι χοροί» και να «ώσπου η σύναξις αυτή σαν χωριό αυτόνομο να ξεδιπλωθεί» μες στον κορονοϊό, με ξεπερνάει. Ένα μόνο εύχομαι. Μέχρι το 2021 να αντέχει ο στίχος «με παππού σε μέρη αυτόνομα μέσα στην τουρκοκρατία». Κατά τα άλλα τι να πω; (Τι να φταίει η Bουλή τι να φταιν οι εκπρόσωποι, έρημοι και απρόσωποι βρε)

H Ξένια Κουναλάκη γράφει σήμερα στην «Καθημερινή» για το σποτ του 2021 που είναι σαν «διαφήμιση μπίρας»:

Τ
ο σποτ για το 2021 θα μπορούσε να είναι διαφήμιση για οτιδήποτε: για τη διεκδίκηση Ολυμπιακών Αγώνων, την τουριστική προώθηση του ελληνικού καλοκαιριού, μία συναυλία του Διονύση Σαββόπουλου στο Παναθηναϊκό Στάδιο ή ένα fashion show με ασπρόμαυρα ρούχα δεκαετίας ’90. Αυτό που μάλλον δεν θα μπορούσε να κάνει, είναι να προετοιμάζει την κοινή γνώμη για μια εμβληματική ιστορική επέτειο. Μια επέτειο που υποτίθεται ότι θα αποτελέσει έναυσμα για αμφισβήτηση εθνικών μύθων, ιστορικό αναστοχασμό, συζητήσεις για το –ενίοτε τραυματικό και διχαστικό– παρελθόν, τη θέση και τις προοπτικές του σύγχρονου ελληνικού κράτους στο διεθνές περιβάλλον.
Πρώτον, το φιλμάκι είναι ανιστόρητο, απολίτικο και «τρα λα λα». Δεύτερον, συντηρεί όλους τους εθνικούς μύθους που υποτίθεται ότι η επέτειος θα μπορούσε να αποδομήσει: διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση αυτό που μένει είναι ότι είμαστε χώρα άμεση απόγονος της αρχαίας Ελλάδας, του κεφιού, του φιλότιμου, της λεβεντιάς, της ξενοιασιάς. Τρίτον, στην ταινία όλοι οι Ελληνες είναι αρτιμελείς, νέοι, όμορφοι και λευκοί. Αν το μέλλον που θέλουμε να αναδείξουμε είναι αυτό μιας κοινωνίας ανοιχτής στη συμπερίληψη, το σποτ στέλνει εντελώς λάθος μήνυμα. Τέταρτον, όπως φαίνεται από την πρώτη ματιά, είναι ένα ανώδυνο κακέκτυπο της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Δεν αρκεί ένα στάδιο, ένα παιδάκι λευκοντυμένο να τρέχει και ένα δημοφιλές τραγούδι του Νιόνιου για να αποκτήσει κανείς το ταλέντο του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Ούτε μερικά ασπρόμαυρα κουστούμια και αθλητικά παπούτσια διασώζουν τη χορογραφία από το κιτς ταινιών του Γιάννη Δαλιανίδη.
Πίσω από την επιλογή της επιτροπής, υποψιάζομαι ότι υπάρχει η αγωνία να αποφύγει τις κακοτοπιές. Να συσπειρώσει με ένα τραγούδι που σε όλους κάτι θυμίζει, να συγκινήσει εύκολα με οικείες εικόνες, να μην ενοχλήσει, να μην πάρει ρίσκα. Δεν είναι όμως αυτός ο στόχος της επετείου. Αν οι εκδηλώσεις έχουν στόχο να ξαναθυμίσουμε στους εαυτούς μας πόσο υπέροχοι είμαστε δύο αιώνες τώρα, ας γλιτώσουμε τον κόπο, τον χρόνο και το χρήμα.
Κι ας θαυμάσουμε την ικανότητά μας να μετατρέπουμε τις ιδανικές αφορμές για εθνική αυτοπεποίθηση μέσα από την αυτοκριτική σε ένα ακόμη χαζοχαρούμενο σποτάκι μπίρας.
Tο βίντεο της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» είναι πιο κιτς και από αυτό που περιμέναμε γράφει ο
Δημήτρης Κανελλόπουλος στην Εφημερίδα των Συντακτών:
Το τελικό αποτέλεσμα ξεπέρασε κάθε φαντασία, κάθε προσδοκία μας τολμώ να πω.
Και ήρθε κι έδεσε τέλεια με το τραγούδι «Ας κρατήσουν οι χοροί» του Διονύση Σαββόπουλου, ένα καταπληκτικό τραγούδι παντός καιρού, ακόμα και αρχαιοελληνικού, ακόμα και της επανάστασης του 21, ακόμα και του Κολοκοτρώνη και του Καραϊσκάκη, ένα τραγούδι που μπορεί με μεγάλη χαρά να τραγουδήσει ακόμα ο δημιουργός του.
Ετσι, γλυκά-γλυκά, ανακατεύονται οι ήρωες του 21 με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, το περίφημο «Αθήνα 2004», σε μία χορογραφία μέσα στο Παναθηναϊκό Στάδιο που θυμίζει εικόνες από αντίστοιχες γιορτές, στον ίδιο χώρο, από άλλες εποχές. Οχι, άρματα δεν έχει τώρα. Προς το παρόν τουλάχιστον.
Το βίντεο κλιπ της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», το βιντεοκλίπ της επετείου των 200 χρόνων μετά την Επανάσταση μοιάζει με Δελφινάριο. Και ταιριάζει γάντι σε όλο αυτό το αστείο σκηνικό, που θα ζήσουμε όλη την επόμενη χρονιά με τους «εορτασμούς». Παίρνω ποπ-κορν και κάθομαι αναπαυτικά στη θέση μου. Νομίζω θα ζήσουμε μαγικές στιγμές.